vrijdag 22 juni 2012

Dodelijke Jeans

VAKANTIE!! Ja, ik heb officieel gedaan met examens en leren! Geen school meer voor mij! (buiten dat ik vrijdag van 9 tot 11 mijn rapport moet halen)! Vandaag hebben we als laatste examens Godsdienst en Fysica gehad! En op het examen godsdienst stond en artikel dat ik wel tof vond voor op de blog! (wow, zijn examens toch ergens goed voor!). Het gaat over jeans en de 'schone kleren' campagne. 
Ik heb even gezocht naar het artikel en het was rap gevonden aangezien ik de titel nog wist ;) Dus dit is waar het artikel over gaan:
 
Voor meer info klik je verder!
Het gaat dus over het feit dat jeans heel vaak gezandstraald worden om ze het versleten effect te geven dat nu zo 'in' is. Maar al dat zandstralen is absoluut niet goed voor de mensen die dat werkje moeten doen! Hier het artikel: (voor het volledige artikel klik je even op de titel).


Dodelijke jeans

22.03.2011
De campagne 'schone kleren' spitst zich dit jaar toe op de afschaffing van het zandstralen van jeans, met een manifest dat wij hebben ondertekend. Op de eerste lentedag, en morgen, 23 maart, bezoeken organisaties van de Schone Kleren Campagne ruim 100 winkels van 35 jeansmerken en modeketens met de vraag om onmiddellijk te stoppen met het zandstralen van jeans. Zandstralen is een wijdverspreide techniek waarbij er zand of kiezelstof op jeans wordt gespoten om de stof een versleten aanblik te geven. Maar deze techniek beschadigt zwaar de longen van de arbeiders in de sector. Hoog tijd dus om er mee op te houden! 

Ik merk dat mijn zoon vrijwel altijd jeans draagt, mijn dochter en mijn partner houden er wat meer afwisseling op na, zelf draag ik ook graag jeans in mijn vrije tijd. Ik ben onmiddellijk gaan checken of we 'gewone' jeans in huis hebben. Oef, we hebben geen gezandstraalde jeans. Of toch? Zandstralen verschilt van andere eindbewerkingen zoals stonewashing omdat zandstralen het mogelijk maakt slechts bepaalde delen van de jeans af te bleken. Maar het is moeilijk om met 100% zekerheid te zeggen of een jeans al dan niet gezandstraald is. 

Er worden heel veel jeans verkocht, jaarlijks 10 miljoen jeansbroeken in België. Gebleekte jeans die er versleten uitziet, is al een tijdje in de mode. Eénmaal een jeansbroek gestikt is, ondergaat ze 3 à 10 wassingen en verschillende behandelingen om ze verder af te werken. Eén van die behandelingen is zandstralen. Met als vreselijk neveneffect dat zo'n behandelingen, zonder voldoende beschermingsmaatregelen, stoflong kunnen veroorzaken. Inademing van kristallijne silica kan de longen aantasten en leiden tot silicose, een ongeneeslijke ziekte. 

Het probleem is dat de productie van jeans gebeurt in landen (Turkije, Bangladesh, Argentinië) en ondernemingen waar de gezondheid van werknemers nauwelijks wordt beschermd. In Turkije zijn 46 werknemers gestorven aan stoflong en honderden zijn ongeneeslijk ziek. 

Ik draag persoonlijk heel vaak een jeans broek, of short of dergelijke... Veel mensen doen dat! Het zit lekker en je kan het met ALLES combineren! Ik draag ook vaak andere dingen, maar bijvoorbeeld nu bij de examens draag ik heel vaak een jeans om dat ik niet onconfortabel mijn examen wil doen of moet letten op hoe ik zit! Zou jij minder jeans of geen jeans meer kopen/dragen nu je dit artikel gelezen hebt?
xoxo Roos

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...